۱۳۸۸ تیر ۳۱, چهارشنبه

سازمان ادوار تحکیم: جبهه‌ای ملی و فراگیر تشکیل شود

لوگوی سازمان ادوار

سازمان ادوار از پیشنهاد همه پرسی برای تعیین تکلیف بحران جاری استقبال کرده است

سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) پیشنهاد داده جبهه ای ملی و فراگیر با مشارکت احزاب، تشکل ها و جریانات سیاسی معترض به وضع موجود تشکیل شود.

در بیانیه این تشکل سیاسی که احمد زیدآبادی، دبیرکل، و عبدالله مومنی، سخنگوی آن، بیش از یک ماه است در بازداشت هستند، از پیشنهاد همه پرسی در مورد سلامت انتخابات ریاست جمهوری و مشروعیت نتایج آن حمایت کرده است. این سازمان در انتخابات 22 خرداد از نامزدی مهدی کروبی حمایت کرده بود.

در بیانیه این تشکل که بیشتر اعضای آن از فعالان سابق دانشجویی هستند، در مورد تشکیل جبهه سیاسی آمده است که این سازمان، "پیشنهاد تشکیل جبهه‌ای ملی و فراگیر با مشارکت احزاب، تشکل‌ها و جریانات سیاسی معترض به وضع موجود را اقدامی موثر و الزامی می‌داند که با توجه به عدم پذیرش مشروعیت تشکیل دولت برآمده از کودتای 22 خرداد از سوی این سازمان، اجرایی کردن آن علاوه بر تاثیر مثبت در راهبری اعتراضات می‌تواند منشاء خیر و برکات دیگری نیز باشد. "

میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات، در بیانیه ای که بعد از تایید نتایج انتخابات توسط شورای نگهبان منتشر کرد، اشاره کرد که جمعی برای پیگیری خواسته های معترضان تشکیل خواهد شد و خود او هم به آن خواهد پیوست.

اشاره ای که ابتدا به تشکیل حزب از سوی میرحسین موسوی تعبیر شد، اما بعد از آن یکی از مشاوران آقای موسوی خبر از قصد آقای موسوی برای تشکیل جبهه ای سیاسی داد.

در ادامه این بیانیه درباره رهبری چنین جبهه ای آمده است که علاوه بر آقایان موسوی و کروبی، دو کاندیدای معترض، "بایستی شخصیت‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه موجه، معتبر و شجاع دیگری نیز حضور یابند."

علی اکبر موسوی خوئینی، دبیر کل سابق سازمان ادوار تحکیم و نماینده مردم تهران در مجلس ششم، در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت از جمله شخصیت هایی که می توانند در این جبهه حضور داشته باشند، عبدالله نوری وزیر سابق کشور است که مدتی کوتاه در اوایل سال جاری بحث کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری هم مطرح شده بود و سازمان ادوار از جمله تشکل های سیاسی بود که از نامزدی احتمالی او حمایت کرده بود.

روز جمعه خبر رسید که آقای نوری، بعد از حدود ده سال دوباره در نماز جمعه تهران شرکت کرده است. امروز سه شنبه هم از تهران خبر رسید که آقای نوری به دیدار خانواده محمدرضا جلایی پور، یکی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات رفته است.

سازمان ادوار در بیانیه خود درباره اهدافی که این جبهه می تواند در پی آن باشد از مواردی چون "تلاش برای احیای انتخابات آزاد و عادلانه"، "پی‌گیری مجازات عاملان تقلب در انتخابات و نقض حقوق اساسی مردم" و "دفاع از آزادی رسانه‌ها و جریان آزاد اطلاعات" نام برده و آنها را اهدافی خوانده که در مواضع و بیانیه های آقایان موسوی و کروبی هم بر آنها تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین درباره پیشنهاد همه پرسی که در روزهای گذشته از سوی محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، و مجمع روحانیون مبارز مطرح شده است، آمده است که سازمان ادوار، "پیشنهاد برگزاری رفراندومی جهت اخذ نظر مردم در مورد سلامت انتخابات برگزار شده و مشروعیت نتایج آن را زیر نظر نهادی بی‌طرف و مورد وثوق، راهکاری عملی پیش روی حاکمیت می‌داند که از طریق عمل بدان بتواند در مسیر بازگرداندن اعتماد عمومی و مشروعیت از دست رفته خویش گام بردارد."

سازمان دانش آموختگان ایران همچنین تاکید کرده "پی‌گیری مجازات آمران و عاملان خون‌های به ناحق ریخته و جنایات صورت گرفته علیه شهروندان بی‌دفاعی که منطبق بر قانون اساسی جهت اعتراض مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمدند در جریان هرگونه روند سیاسی نبایستی متوقف شود."

در پایان بیانیه این سازمان به تدارم بازداشت آقایان زیدآبادی و مومنی اعتراض شده و بازداشت تعداد دیگری از اعضای این سازمان از جمله احمد مدادی، رئوف طاهری، رضا عباسی و محمد قائم مقامی محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر